PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

przy ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH

im. HENRYKA SIENKIEWICZA

w SZYDŁOWCU

NA ROK SZKOLNY 2011/2012

 

PRACE BIBLIOTECZNO – TECHNICZNE

I. Prace administracyjne

1. Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki.

2. Aktualizacja rozkładu materiału edukacji czytelniczej i medialnej.

3. Prowadzenie statystyki codziennej i okresowej.

4. Opracowanie rocznego sprawozdania z działalności biblioteki.

6. Prowadzenie dokumentacji wpływów i ubytków.

7. Zakończenie działalności biblioteki na koniec roku, odbiór książek i sprawdzenie ich stanu.

8. Uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej.

II. Organizacja lokalu biblioteki szkolnej

1. Dbanie o wystrój pomieszczenia biblioteki:

- zakup regału na nowości książkowe i czasopisma.

III. Gromadzenie i opracowanie zbiorów oraz  selekcja

1. Uzupełnianie zbiorów bibliotecznych:

- zakup nowości,

- pozyskiwanie nowości z różnych źródeł,

- ewidencja – bieżące prowadzenie ksiąg inwentarzowych,

- uzupełnianie działu lektur oraz działu języków obcych,

- prenumerata czasopism.

2. Opracowanie zbiorów:

- klasyfikacja wg UKD,

- techniczne opracowanie książek,

- sporządzanie opisów bibliograficznych w programie MOL.

3. Uzupełnianie zbiorów w klasopracowniach.

4. Konserwacja zbiorów – oprawa i naprawa książek zniszczonych.

5. Selekcja książek zagubionych, zaczytanych, zdezaktualizowanych – inwentaryzacja ubytków.

6. Wprowadzenie ubytków do komputera – szkolenie.

7. Zbiórka i rozprowadzenie podręczników wśród uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

8. Założenie księgi inwentarzowej płyt CD, wprowadzenie ich opisów do komputera.

IV. Organizacja warsztatu informacyjnego

1. Uzupełnianie kartotek wycinków prasowych.

2. Gromadzenie wydawnictw encyklopedycznych i słownikowych.

3. Sukcesywne powiększanie zbiorów czytelni.

V. Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych

1. Aktualizacja kartotek czytelniczych.

2. Aktualizacja wykazu lektur.

 

PRACA PEDAGOGICZNA

I. Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł.

1. Organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego: doskonalenie umiejętności uczniów korzystania z warsztatu informacyjnego.

2. Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek.

3. Uczenie poszanowania książek i czasopism oraz poprawnego zachowania w bibliotece.

4. Przygotowanie uczniów do korzystania z innych bibliotek i do samokształcenia.

II. Udostępnianie zbiorów

1. Udostępnianie zbiorów piśmienniczych i dokumentów audiowizualnych (kaset video, płyt CD).

2. Przekazanie przez uczniów, rodziców czy nauczycieli książek dłużej chorującym uczniom (do domu).

3. Kierowanie czytelników do innych bibliotek.

4. Częściowy dostęp do półek dla członków KPB i najlepszych czytelników oraz uczniów.

5. Wypożyczanie książek nauczycielom, pozostałym pracownikom szkoły, absolwentom szkoły.

III. Działalność informacyjna i poradnictwo w wyborach czytelniczych.

1. Udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, tekstowych i rzeczowych.

2. Prowadzenie różnych form pracy z czytelnikami:

- rozmowy o książkach i ciekawych artykułach z czasopism w czasie udostępniania księgozbioru,

- kierowanie lekturą czytelników bardziej zaawansowanych.

3. Promocja książki, biblioteki, czytania poprzez:

- wystawy,

- przeprowadzenie imprez i konkursów czytelniczych,

- redagowanie strony internetowej biblioteki.

IV. Przysposobienie czytelnicze i medialne

1. Zajęcia biblioteczne na zastępstwach za nieobecnych nauczycieli.

2. Wycieczki do innych bibliotek na terenie Szydłowca.

V. Rozwijanie kultury czytelniczej uczniów, kształtowanie postaw moralnych zgodnie z ogólnoludzkimi wartościami

1. Praca indywidualna z uczniem:

- rozmowy na temat jego zainteresowań, potrzeb, osiągnięć i trudności – pomoc w doborze odpowiedniej literatury sprzyjającej jego rozwojowi,

- otoczenie opieką uczniów stroniących od książki,

- pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych,

2. Konkursy czytelnicze.

3. Założenie i prowadzenie Szkolnego Klubu Filmowego.

VI. Praca z Kołem Przyjaciół Biblioteki

1. Opracowanie planu pracy z Kołem.

2. Nabór nowych członków i ustalenie harmonogramu zajęć.

3. Spotkania, realizowanie zaplanowanych działań – wyzwalanie i kształtowanie postaw twórczych poprzez zachęcanie uczniów do uczestnictwa w imprezach czytelniczych, konkursach, inscenizacjach, prezentacjach; uświadamianie możliwości twórczych, pomoc  w realizacji pomysłów i zamierzeń.

4. Uczenie współodpowiedzialności za zbiory i za wizerunek biblioteki w szkole.

VII. Współpraca ze środowiskiem szkolnym, pozaszkolnym

1. Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej ucznia.

2. Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.

3. Współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych, ścieżek edukacyjnych z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej.

4. Informowanie wychowawców o czytelnictwie uczniów.

5. Informowanie o nowościach wydawniczych poprzez gromadzenie katalogów wydawnictw, ofert wydawniczych.

6. Umożliwienie zakupu książek od wydawnictw i z hurtowni.

7. Konsultacje przy zakupie nowości.

8. Pomoc przy organizacji uroczystości szkolnych.

9. Współdziałanie z psychologiem i pedagogiem w rozpoznawaniu uzdolnień i zainteresowań uczniów.

VIII. Doskonalenie, podnoszenie kwalifikacji, samokształcenie.

1. Udział w konferencjach szkoleniowych, kursach, warsztatach.

2. Udział w szkoleniowych posiedzeniach Rad Pedagogicznych.

3. Praca w zespołach, wymiana doświadczeń.

4. Doskonalenie warsztatu pracy – zapoznawanie się z nowościami metodycznymi i wydawniczymi.

 

[powrót]