PROGRAM KOŁA PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI
I. Informacje o programie
Poniższy program pracy biblioteki przeznaczony jest do pracy z uczniami korzystającymi z biblioteki Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Szydłowcu, a w sposób szczególny z tymi, którzy wyrażają chęć uczestniczenia w realizacji zaplanowanych działań oraz są zainteresowani książkami, czytaniem, pracą twórczą.
Przy opracowaniu programu kierowano się:
- zadaniami, jakie powinna pełnić biblioteka szkolna w nowoczesnej szkole, czyli:
§ Gromadzi różnorodne dokumenty: piśmiennicze i audiowizualne,
§ Jest podstawowa bazą informacyjną dla uczniów i nauczycieli,
§ Przygotowuje uczniów i nauczycieli do umiejętnego korzystania z wszelkich źródeł informacji oraz stwarza im możliwość szerokiego dostępu do nich,
§ Stwarza warunki do rozwijania własnych zainteresowań uczniów oraz do przyjemnego spędzania czasu wolnego,
§ Jest inicjatorem i centrum życia kulturalnego szkoły.
- zadaniami edukacji czytelniczej i informacyjnej m.in.:
§ Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
§ Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji,
§ Przygotowanie do aktywnego korzystania z różnych źródeł informacji,
§ Motywowanie ucznia do dalszego kształcenia i rozbudzanie potrzeb czytelniczych.
W związku z różnorodnością zadań wychowawczych prowadzonych przez bibliotekę konieczne jest wydzielenie sekcji, które zajmą się określoną formą działalności. Prace tych sekcji nadzoruje nauczyciel bibliotekarz.
1) SEKCJA UDOSTĘPNIANIA: dyżury są codziennie na każdej przerwie według opracowanego grafiku. Do obowiązków tej sekcji należy:
· przyjmowanie zwróconych przez czytelników książek;
· pomoc przy wypożyczaniu książek,
· wyszukiwanie kart książek,
· sprawna i miła obsługa czytelników,
· znajomość układu książek na półkach,
2) SEKCJA KONSERWATORSKA: spotkania odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałek. W naszej bibliotece księgozbiór starzeje się tak jak wszędzie. Dlatego książki są na bieżąco sprawdzane pod kątem konserwacji. Uczniowie pracujący w tej sekcji mają następujące zadania:
· przeglądanie książek na półkach, podklejanie kartek w książkach uszkodzonych,
· wymiana zniszczonych okładek na nowe,
· okładanie nowych książek w papier lub folię,
· podpisywanie książek na grzbietach.
3) SEKCJA KULTURALNA: do pracy w tej sekcji zapraszamy dziewczęta z talentem plastycznym i poczuciem estetyki, co jest niezbędne przy wykonywaniu m.in. wystawek. Ale to nie jedyne zadania tej sekcji. Do nich należy też:
· wykonanie plakatów i napisów informujących o organizowanych przez bibliotekę imprezach, konkursach, wystawach,
· pomoc przy organizowaniu wystaw, konkursów, imprez bibliotecznych.
· prowadzenie kroniki biblioteki szkolnej,
· pomoc przy tworzeniu strony internetowej biblioteki,
· dbanie o estetykę wnętrza bibliotecznego.
Spotkania sekcji odbywają się w każdy wtorek.
4) SEKCJA INFORMATYCZNA: podczas spotkań (w środy) uczniowie realizują następujące zadania:
· aktualizacja strony internetowej biblioteki.
II. Cele działań Koła Przyjaciół Biblioteki.
§ Kształtowanie postawy poszanowania siebie i drugiego człowieka.
§ Wyrabianie postawy poszanowania cudzej pracy.
§ Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
§ Wyrabianie postawy bezinteresowności, pracy dla społeczności szkolnej, pracowitości, systematyczności, odpowiedzialności za przyjęte obowiązki.
§ Wyrabianie postawy poszanowania cudzej pracy.
§ Kształtowanie twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości.
§ Kształtowanie kultury czytelniczej i postrzegania książki jako wartości.
§ Kształcenie postawy utożsamianie się z dziedzictwem kulturowym kraju, regionu, szkoły.
§ Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
§ Rozwijanie zainteresowań poznawczych tematyką konkursów czytelniczych.
§ Wpływanie na potrzeby poznawcze uczniów, zachęcanie do czytania.
§ Poznanie warsztatu informacyjnego: księgozbioru podręcznego, katalogów: alfabetycznego i rzeczowego.
§ Włączenie się do prac związanych z opracowaniem technicznym książek.
§ Rozwijanie uzdolnień twórczych podczas przygotowania scenariuszy uroczystości, wystawek i udziału w konkursach.
§ Poznanie twórczości wybranych pisarzy.
§ Poznanie opracowań twórczości wybranych pisarzy.
§ Aktywna i kulturalna forma spędzania wolnego czasu.
§ Samodzielne kształcenie swoich możliwości.
§ Kształcenie umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
III. Przewidziane efekty
§ Poszerzenie swojej wiedzy o książce i bibliotece.
§ Aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym biblioteki i szkoły.
§ Tworzenie i zwiedzanie wystaw.
§ Czynny udział uczniów w konkursach.
§ Organizowanie i współorganizowanie konkursów szkolnych, wypracowanie materiałów pokonkursowych i ich promocja w szkole i środowisku.
§ Prezentacja działalności biblioteki na stronie internetowej szkoły.
§ Opracowanie techniczne księgozbioru.
§ Wzbogacenie warsztatu biblioteki o prezentacje multimedialne.
§ Poszerzenie wiedzy o książce i bibliotece.
§ Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu techniki bibliotecznej.
§ Zapoznanie się z technikami samokształceniowymi i umiejętne ich stosowanie.
§ Zdobycie umiejętności sprawnego korzystania z narzędzi i informacji medialnej oraz samodzielnego dokonywania selekcji tych informacji.
Ponadto, uczeń pomagający w bibliotece:
Ma poczucie własnej wartości, potrafi szanować drugą osobę, zna sposoby wyrażania swoich myśli, opinii, uczuć z poszanowaniem innego człowieka, czuje się odpowiedzialny za kreowany przez siebie system wartości, czuje się usatysfakcjonowany i doceniony;
Współtworzy i respektuje normy grupowe, umie być odpowiedzialny, sumienny w pracy grupowej i potrafi się pozytywnie zaprezentować, potrafi się skutecznie komunikować z rówieśnikami i dorosłymi, nie niszczy i zawsze zwraca powierzone mienie biblioteczne a w przypadku zagubienia odkupuje;
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje posługując się narzędziami informacyjnymi biblioteki, zna sposoby radzenia sobie z trudnościami, umie aktywnie włączyć się w życie szkoły i biblioteki, rozumie potrzeby innych ludzi i potrafi podzielić się z nimi swoim dobrem; Ma swoje zainteresowania czytelnicze i umie je sprecyzować, ceni książkę jako źródło do zaspokojenia różnorakich potrzeb czytelniczych, rozumie potrzebę promocji książki i potrafi samodzielnie rekomendować, umie korzystać z różnych form kulturalnego spędzania czasu, potrafi wykorzystać techniki wyszukiwania i gromadzenia materiałów do pogłębienia swojej wiedzy literackiej, kultury osobistej, zna historię książki i jej rolę w życiu człowieka;
Zna historię i kulturę szkoły, regionu, narodu; ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, ojczyźnianej; umie poszerzyć swoją wiedzę w oparciu o zbiory naszej biblioteki i bibliotek regionu, potrafi aktywnie włączyć się w podtrzymywanie tradycji szkolnych, bibliotecznych;
Umie posługiwać się nowoczesnymi narzędziami informacyjnymi, rozumie potrzebę krytycyzmu wobec treści i wzorów promowanych przez środki masowego przekazu, potrafi rozpoznać informacje i treści niekorzystne dla swojego rozwoju i je eliminować, potrafi twórczo wykorzystać nowoczesne narzędzia informacji.
IV. BIBLIOGRAFIA
Andrzejewska J. Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 2 Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa 1996
Biblioteka szkolna. Przewodnik dla bibliotekarza, pod red. Emilii Białkowskiej, Warszawa 1977
Goriszowski W., Kowolik P., Aktyw biblioteczny pomocnikiem w pracy bibliotekarza szkolnego, „Poradnik Bibliotekarza”, 1995, nr 7/8
GwiazdaA., Kozera M., Program wychowawczy biblioteki, „Biblioteka w Szkole”, 2003, nr 2
Krajewska M., Biblioteki i ich zadania, " Biblioteka w Szkole" 1999, nr 3
Nagowska M., Na szlaku edukacji czytelniczej i medialnej szkołach ponadgimnazjalnych, Warszawa, 2006
Papierska W., Tomkiewicz B. Biblioteka szkolna w środowisku lokalnym. Program wychowawczy, "Biblioteka w Szkole", 1999, nr 10
Saniewska – Telecka D., Vademecum nauczyciela bibliotekarza, Warszawa 1997
Ustawa o bibliotekach z 27 czerwca 1997r. Dz. U. z 1997r, Nr 85, poz. 539, art. 22.1
Witkowska-Kunach J., Koło biblioteczne w pracy nauczyciela bibliotekarza, "Biblioteka w Szkole", 2001, nr 2
Wojciechowski J., Praca z użytkownikiem w bibliotece, Warszawa 2000
[powrót]