PROGRAM KOŁA PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI

I. Informacje o programie

Poniższy program pracy biblioteki przeznaczony jest do pracy z uczniami korzystającymi z biblioteki Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Szydłowcu, a w sposób szczególny                   z tymi, którzy wyrażają chęć uczestniczenia w realizacji zaplanowanych działań oraz są zainteresowani książkami, czytaniem, pracą twórczą.

Przy opracowaniu programu kierowano się:

- zadaniami, jakie powinna pełnić biblioteka szkolna w nowoczesnej szkole, czyli:

§  Gromadzi różnorodne dokumenty: piśmiennicze i audiowizualne,

§  Jest podstawowa bazą informacyjną dla uczniów i nauczycieli,

§  Przygotowuje uczniów i nauczycieli do umiejętnego korzystania z wszelkich źródeł informacji oraz stwarza im możliwość szerokiego dostępu do nich,

§  Stwarza warunki do rozwijania własnych zainteresowań uczniów oraz do przyjemnego spędzania czasu wolnego,

§  Jest inicjatorem i centrum życia kulturalnego szkoły.

- zadaniami edukacji czytelniczej i informacyjnej m.in.:

§  Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,

§  Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji,

§  Przygotowanie do aktywnego korzystania z różnych źródeł informacji,

§  Motywowanie ucznia do dalszego kształcenia i rozbudzanie potrzeb czytelniczych.

W związku z różnorodnością zadań wychowawczych prowadzonych przez bibliotekę konieczne jest wydzielenie sekcji, które zajmą się określoną formą działalności. Prace tych sekcji nadzoruje nauczyciel bibliotekarz.

1) SEKCJA UDOSTĘPNIANIA: dyżury są codziennie na każdej przerwie według opracowanego grafiku. Do obowiązków tej sekcji należy:

·      przyjmowanie zwróconych przez czytelników książek;

·      pomoc przy wypożyczaniu książek,

·      wyszukiwanie kart książek,

·      sprawna i miła obsługa czytelników,

·      znajomość układu książek na półkach,

 

2) SEKCJA KONSERWATORSKA: spotkania odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałek. W naszej bibliotece księgozbiór starzeje się tak jak wszędzie. Dlatego książki są na bieżąco  sprawdzane pod kątem konserwacji. Uczniowie pracujący w tej sekcji mają następujące zadania:

·      przeglądanie książek na półkach, podklejanie kartek w książkach uszkodzonych,

·      wymiana zniszczonych okładek na nowe,

·      okładanie nowych książek w papier lub folię,

·      podpisywanie książek na grzbietach.

 

3) SEKCJA KULTURALNA: do pracy w tej sekcji zapraszamy dziewczęta z talentem plastycznym i poczuciem estetyki, co jest niezbędne przy wykonywaniu m.in. wystawek. Ale to nie jedyne zadania tej sekcji. Do nich należy też:

·      wykonanie plakatów i napisów informujących o organizowanych przez bibliotekę imprezach, konkursach, wystawach,

·      pomoc przy organizowaniu wystaw, konkursów, imprez bibliotecznych.

·      prowadzenie kroniki biblioteki szkolnej,

·      pomoc przy tworzeniu strony internetowej biblioteki,

·      dbanie o estetykę wnętrza bibliotecznego.

 Spotkania sekcji odbywają się w każdy wtorek.

 

4) SEKCJA INFORMATYCZNA: podczas spotkań (w środy) uczniowie realizują następujące zadania:

·      aktualizacja strony internetowej biblioteki.

II.  Cele działań Koła Przyjaciół Biblioteki.

§  Kształtowanie postawy poszanowania siebie i drugiego człowieka.

§  Wyrabianie postawy poszanowania cudzej pracy.

§  Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.

§  Wyrabianie postawy bezinteresowności, pracy dla społeczności szkolnej, pracowitości, systematyczności, odpowiedzialności za przyjęte obowiązki.

§  Wyrabianie postawy poszanowania cudzej pracy.

§  Kształtowanie twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości.

§  Kształtowanie kultury czytelniczej i postrzegania książki jako wartości.

§  Kształcenie postawy utożsamianie się z dziedzictwem kulturowym kraju, regionu, szkoły.

§  Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

§  Rozwijanie zainteresowań poznawczych  tematyką konkursów czytelniczych.

§  Wpływanie na potrzeby poznawcze uczniów, zachęcanie do czytania.

§  Poznanie warsztatu informacyjnego: księgozbioru podręcznego, katalogów: alfabetycznego i rzeczowego.

§  Włączenie się do prac związanych z opracowaniem technicznym książek.

§  Rozwijanie uzdolnień twórczych podczas przygotowania scenariuszy uroczystości, wystawek i udziału w konkursach.

§  Poznanie twórczości wybranych pisarzy.

§  Poznanie opracowań twórczości wybranych pisarzy.

§  Aktywna i kulturalna forma spędzania wolnego czasu.

§  Samodzielne kształcenie swoich możliwości.

§  Kształcenie umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie  informacyjnym.

III. Przewidziane efekty

§  Poszerzenie swojej wiedzy o książce i bibliotece. 

§  Aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym biblioteki i szkoły.

§  Tworzenie i zwiedzanie wystaw.

§  Czynny udział uczniów w konkursach.

§  Organizowanie i współorganizowanie konkursów szkolnych, wypracowanie materiałów pokonkursowych i ich promocja w szkole i środowisku.

§  Prezentacja działalności biblioteki na stronie internetowej szkoły.

§  Opracowanie techniczne księgozbioru.

§  Wzbogacenie warsztatu biblioteki o prezentacje multimedialne.

§  Poszerzenie wiedzy o książce i bibliotece.

§  Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu techniki bibliotecznej.

§  Zapoznanie się z technikami samokształceniowymi i umiejętne ich stosowanie.

§  Zdobycie umiejętności sprawnego korzystania z narzędzi i informacji medialnej oraz samodzielnego dokonywania selekcji tych informacji.

Ponadto, uczeń pomagający w bibliotece:

Ma poczucie własnej wartości, potrafi szanować drugą osobę, zna sposoby wyrażania swoich myśli, opinii, uczuć z poszanowaniem innego człowieka, czuje się odpowiedzialny za kreowany przez siebie system wartości, czuje się usatysfakcjonowany i doceniony;

Współtworzy i respektuje normy grupowe, umie być odpowiedzialny, sumienny w pracy grupowej i potrafi się pozytywnie zaprezentować, potrafi się skutecznie komunikować z rówieśnikami i dorosłymi, nie niszczy i zawsze zwraca powierzone mienie biblioteczne a w przypadku zagubienia odkupuje;

Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje posługując się narzędziami informacyjnymi biblioteki, zna sposoby radzenia sobie z trudnościami, umie aktywnie włączyć się w życie szkoły i biblioteki, rozumie potrzeby innych ludzi i potrafi podzielić się z nimi swoim dobrem; Ma swoje zainteresowania czytelnicze i umie je sprecyzować, ceni książkę jako źródło do zaspokojenia różnorakich potrzeb czytelniczych, rozumie potrzebę promocji książki i potrafi samodzielnie rekomendować, umie korzystać z różnych form kulturalnego spędzania czasu, potrafi wykorzystać techniki wyszukiwania i gromadzenia materiałów do pogłębienia swojej wiedzy literackiej, kultury osobistej, zna historię książki i jej rolę w życiu człowieka;

Zna historię i kulturę szkoły, regionu, narodu; ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, ojczyźnianej; umie poszerzyć swoją wiedzę w oparciu o zbiory naszej biblioteki i bibliotek regionu, potrafi aktywnie włączyć się w podtrzymywanie tradycji szkolnych, bibliotecznych;

Umie posługiwać się nowoczesnymi narzędziami informacyjnymi, rozumie potrzebę krytycyzmu wobec treści i wzorów promowanych przez środki masowego przekazu, potrafi rozpoznać informacje i treści niekorzystne dla swojego rozwoju i je eliminować, potrafi twórczo wykorzystać nowoczesne narzędzia informacji.

 

 IV. BIBLIOGRAFIA

Andrzejewska J. Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 2 Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa 1996

Biblioteka szkolna. Przewodnik dla bibliotekarza, pod red. Emilii Białkowskiej, Warszawa 1977

Goriszowski W., Kowolik P., Aktyw biblioteczny pomocnikiem w pracy bibliotekarza szkolnego, „Poradnik Bibliotekarza”, 1995, nr 7/8

GwiazdaA., Kozera M., Program wychowawczy biblioteki, „Biblioteka w Szkole”, 2003, nr 2

Krajewska M., Biblioteki i ich zadania, " Biblioteka w Szkole" 1999, nr 3

Nagowska M., Na szlaku edukacji czytelniczej i medialnej szkołach ponadgimnazjalnych, Warszawa, 2006

Papierska W., Tomkiewicz B. Biblioteka szkolna w środowisku lokalnym. Program wychowawczy, "Biblioteka w Szkole", 1999, nr 10

Saniewska – Telecka D., Vademecum nauczyciela bibliotekarza, Warszawa 1997

Ustawa o bibliotekach z 27 czerwca 1997r. Dz. U. z 1997r, Nr 85, poz. 539, art. 22.1

Witkowska-Kunach J., Koło biblioteczne w pracy nauczyciela bibliotekarza,  "Biblioteka w Szkole", 2001, nr 2

Wojciechowski J., Praca z użytkownikiem w bibliotece, Warszawa 2000

  

 [powrót]