PROGRAM KOŁA PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI
I. Informacje o programie
Poniższy program pracy biblioteki przeznaczony jest do pracy z uczniami korzystającymi z biblioteki Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Szydłowcu, a w sposób szczególny z tymi, którzy wyrażają chęć uczestniczenia w realizacji zaplanowanych działań oraz są zainteresowani książkami, czytaniem, pracą twórczą.
Przy opracowaniu programu kierowano się:
- zadaniami, jakie powinna pełnić biblioteka szkolna w nowoczesnej szkole, czyli:
- zadaniami edukacji czytelniczej i informacyjnej m.in.:
W związku z różnorodnością zadań wychowawczych prowadzonych przez bibliotekę konieczne jest wydzielenie sekcji, które zajmą się określoną formą działalności. Prace tych sekcji nadzoruje nauczyciel bibliotekarz.
1) SEKCJA UDOSTĘPNIANIA: dyżury są codziennie na każdej przerwie według opracowanego grafiku. Do obowiązków tej sekcji należy:
2) SEKCJA KONSERWATORSKA: spotkania odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałek. W naszej bibliotece księgozbiór starzeje się tak jak wszędzie. Dlatego książki są na bieżąco sprawdzane pod kątem konserwacji. Uczniowie pracujący w tej sekcji mają następujące zadania:
3) SEKCJA KULTURALNA: do pracy w tej sekcji zapraszamy dziewczęta z talentem plastycznym i poczuciem estetyki, co jest niezbędne przy wykonywaniu m.in. wystawek. Ale to nie jedyne zadania tej sekcji. Do nich należy też:
Spotkania sekcji odbywają się w każdy wtorek.
4) SEKCJA INFORMATYCZNA: podczas spotkań (w środy) uczniowie realizują następujące zadania:
II. Cele działań Koła Przyjaciół Biblioteki.
III. Przewidziane efekty
Ponadto, uczeń pomagający w bibliotece:
Ma poczucie własnej wartości, potrafi szanować drugą osobę, zna sposoby wyrażania swoich myśli, opinii, uczuć z poszanowaniem innego człowieka, czuje się odpowiedzialny za kreowany przez siebie system wartości, czuje się usatysfakcjonowany i doceniony;
Współtworzy i respektuje normy grupowe, umie być odpowiedzialny, sumienny w pracy grupowej i potrafi się pozytywnie zaprezentować, potrafi się skutecznie komunikować z rówieśnikami i dorosłymi, nie niszczy i zawsze zwraca powierzone mienie biblioteczne a w przypadku zagubienia odkupuje;
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje posługując się narzędziami informacyjnymi biblioteki, zna sposoby radzenia sobie z trudnościami, umie aktywnie włączyć się w życie szkoły i biblioteki, rozumie potrzeby innych ludzi i potrafi podzielić się z nimi swoim dobrem; Ma swoje zainteresowania czytelnicze i umie je sprecyzować, ceni książkę jako źródło do zaspokojenia różnorakich potrzeb czytelniczych, rozumie potrzebę promocji książki i potrafi samodzielnie rekomendować, umie korzystać z różnych form kulturalnego spędzania czasu, potrafi wykorzystać techniki wyszukiwania i gromadzenia materiałów do pogłębienia swojej wiedzy literackiej, kultury osobistej, zna historię książki i jej rolę w życiu człowieka;
Zna historię i kulturę szkoły, regionu, narodu; ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, ojczyźnianej; umie poszerzyć swoją wiedzę w oparciu o zbiory naszej biblioteki i bibliotek regionu, potrafi aktywnie włączyć się w podtrzymywanie tradycji szkolnych, bibliotecznych;
Umie posługiwać się nowoczesnymi narzędziami informacyjnymi, rozumie potrzebę krytycyzmu wobec treści i wzorów promowanych przez środki masowego przekazu, potrafi rozpoznać informacje i treści niekorzystne dla swojego rozwoju i je eliminować, potrafi twórczo wykorzystać nowoczesne narzędzia informacji.
IV. BIBLIOGRAFIA
Andrzejewska J. Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 2 Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa 1996
Biblioteka szkolna. Przewodnik dla bibliotekarza, pod red. Emilii Białkowskiej, Warszawa 1977
Goriszowski W., Kowolik P., Aktyw biblioteczny pomocnikiem w pracy bibliotekarza szkolnego, ?Poradnik Bibliotekarza?, 1995, nr 7/8
GwiazdaA., Kozera M., Program wychowawczy biblioteki, ?Biblioteka w Szkole?, 2003, nr 2
Krajewska M., Biblioteki i ich zadania, " Biblioteka w Szkole" 1999, nr 3
Nagowska M., Na szlaku edukacji czytelniczej i medialnej szkołach ponadgimnazjalnych, Warszawa, 2006
Papierska W., Tomkiewicz B. Biblioteka szkolna w środowisku lokalnym. Program wychowawczy, "Biblioteka w Szkole", 1999, nr 10
Saniewska ? Telecka D., Vademecum nauczyciela bibliotekarza, Warszawa 1997
Ustawa o bibliotekach z 27 czerwca 1997r. Dz. U. z 1997r, Nr 85, poz. 539, art. 22.1
Witkowska-Kunach J., Koło biblioteczne w pracy nauczyciela bibliotekarza, "Biblioteka w Szkole", 2001, nr 2
Wojciechowski J., Praca z użytkownikiem w bibliotece, Warszawa 2000