• Nasza szkoła

  • Historia

  • Ślubowanie 2023

  • Wycieczki

  • Społeczeństwo "Sienkiewicza" 2023

 

Zaloguj / Wyloguj

3411063
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
Poprzedni tydzień
Ten miesiąc
Poprzedni miesiąc
Wszystkie dni
77
1039
7463
2952822
27805
13605
3411063

Your IP: 216.73.216.31
2025-08-22 02:11

PROGRAM KOŁA PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI

I. Informacje o programie

Poniższy program pracy biblioteki przeznaczony jest do pracy z uczniami korzystającymi z biblioteki Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Szydłowcu, a w sposób szczególny                   z tymi, którzy wyrażają chęć uczestniczenia w realizacji zaplanowanych działań oraz są zainteresowani książkami, czytaniem, pracą twórczą.

Przy opracowaniu programu kierowano się:

- zadaniami, jakie powinna pełnić biblioteka szkolna w nowoczesnej szkole, czyli:

  • Gromadzi różnorodne dokumenty: piśmiennicze i audiowizualne,
  • Jest podstawowa bazą informacyjną dla uczniów i nauczycieli,
  • Przygotowuje uczniów i nauczycieli do umiejętnego korzystania z wszelkich źródeł informacji oraz stwarza im możliwość szerokiego dostępu do nich,
  • Stwarza warunki do rozwijania własnych zainteresowań uczniów oraz do przyjemnego spędzania czasu wolnego,
  • Jest inicjatorem i centrum życia kulturalnego szkoły.

- zadaniami edukacji czytelniczej i informacyjnej m.in.:

  • Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
  • Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji,
  • Przygotowanie do aktywnego korzystania z różnych źródeł informacji,
  • Motywowanie ucznia do dalszego kształcenia i rozbudzanie potrzeb czytelniczych.

W związku z różnorodnością zadań wychowawczych prowadzonych przez bibliotekę konieczne jest wydzielenie sekcji, które zajmą się określoną formą działalności. Prace tych sekcji nadzoruje nauczyciel bibliotekarz.

1) SEKCJA UDOSTĘPNIANIA: dyżury są codziennie na każdej przerwie według opracowanego grafiku. Do obowiązków tej sekcji należy:

  • przyjmowanie zwróconych przez czytelników książek;
  • pomoc przy wypożyczaniu książek,
  • wyszukiwanie kart książek,
  • sprawna i miła obsługa czytelników,
  • znajomość układu książek na półkach,

 

2) SEKCJA KONSERWATORSKA: spotkania odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałek. W naszej bibliotece księgozbiór starzeje się tak jak wszędzie. Dlatego książki są na bieżąco  sprawdzane pod kątem konserwacji. Uczniowie pracujący w tej sekcji mają następujące zadania:

  • przeglądanie książek na półkach, podklejanie kartek w książkach uszkodzonych,
  • wymiana zniszczonych okładek na nowe,
  • okładanie nowych książek w papier lub folię,
  • podpisywanie książek na grzbietach.

 

3) SEKCJA KULTURALNA: do pracy w tej sekcji zapraszamy dziewczęta z talentem plastycznym i poczuciem estetyki, co jest niezbędne przy wykonywaniu m.in. wystawek. Ale to nie jedyne zadania tej sekcji. Do nich należy też:

  • wykonanie plakatów i napisów informujących o organizowanych przez bibliotekę imprezach, konkursach, wystawach,
  • pomoc przy organizowaniu wystaw, konkursów, imprez bibliotecznych.
  • prowadzenie kroniki biblioteki szkolnej,
  • pomoc przy tworzeniu strony internetowej biblioteki,
  • dbanie o estetykę wnętrza bibliotecznego.

Spotkania sekcji odbywają się w każdy wtorek.

 

4) SEKCJA INFORMATYCZNA: podczas spotkań (w środy) uczniowie realizują następujące zadania:

  • aktualizacja strony internetowej biblioteki.

II.  Cele działań Koła Przyjaciół Biblioteki.

  • Kształtowanie postawy poszanowania siebie i drugiego człowieka.
  • Wyrabianie postawy poszanowania cudzej pracy.
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
  • Wyrabianie postawy bezinteresowności, pracy dla społeczności szkolnej, pracowitości, systematyczności, odpowiedzialności za przyjęte obowiązki.
  • Wyrabianie postawy poszanowania cudzej pracy.
  • Kształtowanie twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości.
  • Kształtowanie kultury czytelniczej i postrzegania książki jako wartości.
  • Kształcenie postawy utożsamianie się z dziedzictwem kulturowym kraju, regionu, szkoły.
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
  • Rozwijanie zainteresowań poznawczych  tematyką konkursów czytelniczych.
  • Wpływanie na potrzeby poznawcze uczniów, zachęcanie do czytania.
  • Poznanie warsztatu informacyjnego: księgozbioru podręcznego, katalogów: alfabetycznego i rzeczowego.
  • Włączenie się do prac związanych z opracowaniem technicznym książek.
  • Rozwijanie uzdolnień twórczych podczas przygotowania scenariuszy uroczystości, wystawek i udziału w konkursach.
  • Poznanie twórczości wybranych pisarzy.
  • Poznanie opracowań twórczości wybranych pisarzy.
  • Aktywna i kulturalna forma spędzania wolnego czasu.
  • Samodzielne kształcenie swoich możliwości.
  • Kształcenie umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie  informacyjnym.

III. Przewidziane efekty

  • Poszerzenie swojej wiedzy o książce i bibliotece.
  • Aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym biblioteki i szkoły.
  • Tworzenie i zwiedzanie wystaw.
  • Czynny udział uczniów w konkursach.
  • Organizowanie i współorganizowanie konkursów szkolnych, wypracowanie materiałów pokonkursowych i ich promocja w szkole i środowisku.
  • Prezentacja działalności biblioteki na stronie internetowej szkoły.
  • Opracowanie techniczne księgozbioru.
  • Wzbogacenie warsztatu biblioteki o prezentacje multimedialne.
  • Poszerzenie wiedzy o książce i bibliotece.
  • Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu techniki bibliotecznej.
  • Zapoznanie się z technikami samokształceniowymi i umiejętne ich stosowanie.
  • Zdobycie umiejętności sprawnego korzystania z narzędzi i informacji medialnej oraz samodzielnego dokonywania selekcji tych informacji.

Ponadto, uczeń pomagający w bibliotece:

Ma poczucie własnej wartości, potrafi szanować drugą osobę, zna sposoby wyrażania swoich myśli, opinii, uczuć z poszanowaniem innego człowieka, czuje się odpowiedzialny za kreowany przez siebie system wartości, czuje się usatysfakcjonowany i doceniony;

Współtworzy i respektuje normy grupowe, umie być odpowiedzialny, sumienny w pracy grupowej i potrafi się pozytywnie zaprezentować, potrafi się skutecznie komunikować z rówieśnikami i dorosłymi, nie niszczy i zawsze zwraca powierzone mienie biblioteczne a w przypadku zagubienia odkupuje;

Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje posługując się narzędziami informacyjnymi biblioteki, zna sposoby radzenia sobie z trudnościami, umie aktywnie włączyć się w życie szkoły i biblioteki, rozumie potrzeby innych ludzi i potrafi podzielić się z nimi swoim dobrem; Ma swoje zainteresowania czytelnicze i umie je sprecyzować, ceni książkę jako źródło do zaspokojenia różnorakich potrzeb czytelniczych, rozumie potrzebę promocji książki i potrafi samodzielnie rekomendować, umie korzystać z różnych form kulturalnego spędzania czasu, potrafi wykorzystać techniki wyszukiwania i gromadzenia materiałów do pogłębienia swojej wiedzy literackiej, kultury osobistej, zna historię książki i jej rolę w życiu człowieka;

Zna historię i kulturę szkoły, regionu, narodu; ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, ojczyźnianej; umie poszerzyć swoją wiedzę w oparciu o zbiory naszej biblioteki i bibliotek regionu, potrafi aktywnie włączyć się w podtrzymywanie tradycji szkolnych, bibliotecznych;

Umie posługiwać się nowoczesnymi narzędziami informacyjnymi, rozumie potrzebę krytycyzmu wobec treści i wzorów promowanych przez środki masowego przekazu, potrafi rozpoznać informacje i treści niekorzystne dla swojego rozwoju i je eliminować, potrafi twórczo wykorzystać nowoczesne narzędzia informacji.

 

IV. BIBLIOGRAFIA

Andrzejewska J. Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 2 Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa 1996

Biblioteka szkolna. Przewodnik dla bibliotekarza, pod red. Emilii Białkowskiej, Warszawa 1977

Goriszowski W., Kowolik P., Aktyw biblioteczny pomocnikiem w pracy bibliotekarza szkolnego, ?Poradnik Bibliotekarza?, 1995, nr 7/8

GwiazdaA., Kozera M., Program wychowawczy biblioteki, ?Biblioteka w Szkole?, 2003, nr 2

Krajewska M., Biblioteki i ich zadania, " Biblioteka w Szkole" 1999, nr 3

Nagowska M., Na szlaku edukacji czytelniczej i medialnej szkołach ponadgimnazjalnych, Warszawa, 2006

Papierska W., Tomkiewicz B. Biblioteka szkolna w środowisku lokalnym. Program wychowawczy, "Biblioteka w Szkole", 1999, nr 10

Saniewska ? Telecka D., Vademecum nauczyciela bibliotekarza, Warszawa 1997

Ustawa o bibliotekach z 27 czerwca 1997r. Dz. U. z 1997r, Nr 85, poz. 539, art. 22.1

Witkowska-Kunach J., Koło biblioteczne w pracy nauczyciela bibliotekarza, "Biblioteka w Szkole", 2001, nr 2

Wojciechowski J., Praca z użytkownikiem w bibliotece, Warszawa 2000