• Nasza szkoła

  • Historia

  • Ślubowanie 2023

  • Wycieczki

  • Społeczeństwo "Sienkiewicza" 2023

 

Zaloguj / Wyloguj

3411327
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
Poprzedni tydzień
Ten miesiąc
Poprzedni miesiąc
Wszystkie dni
341
1039
7727
2952822
28069
13605
3411327

Your IP: 216.73.216.31
2025-08-22 10:44

Uczniowie „Sienkiewicza” w Grecji

 

 

The Identity of the Region – Yesterday, Today and Tomorrow
2019 – 2021

"Tożsamość regionu – wczoraj, dziś i jutro"

 ODKRYWAMY KOLEBKĘ EUROPEJSKIEJ CYWILIZACJI

 W ramach realizacji projektu Erasmus+ "Tożsamość regionu – wczoraj, dziś i jutro" wraz z delegacjami szkół partnerskich ze Słowenii, Włoch, Rumunii, Bułgarii, wyruszyliśmy w niezwykłą podróż do Grecji.
W dniach 3 – 7 lutego 2020 r. gościliśmy z wizytą w Petroupolis k/ Aten. Sześcioro uczniów i czterech nauczycieli reprezentowało naszą szkołę na uroczystym otwarciu w Centrum Kultury w Petroupolis. Powitali nas przedstawiciele władz lokalnych, Dyrektor szkoły, Dyrektor Centrum Kultury, Nauczyciele i Uczniowie liceum w Petroupolis.
Dzięki prezentacjom multimedialnym przedstawionym przez uczniów szkoły gospodarza zapoznaliśmy się ze szkołą, miastem i stolicą kraju – Atenami.
Uczniowie zamieszkali u swoich koleżanek i kolegów z Grecji. Dzięki temu mogli rozmawiać po angielsku, wymieniać się swoimi spostrzeżeniami i opiniami o otaczającym świecie. Odnajdywali wiele słów brzmiących i znaczących to samo w języku polskim i greckim. Mieli także możliwość poznania ich szkolnej codzienności, stylu życia i typowych potraw: souvlaki, sos tzatziki, mousaka, filo z serem feta, koulouri i saganaki tyri. Zarówno młodzi ludzie, jak i nauczyciele zostali serdecznie przyjęci i otoczeni dobrą opieką przez miłych gospodarzy.
Obejrzeliśmy greckie tańce ludowe w wykonaniu wybranych uczniów.
Podczas spaceru po mieście zwiedziliśmy Theatro Petras (Teatr z Kamienia) oraz budynek szkolny.
Zachwycaliśmy się charakterystyczną zwartą zabudową, drzewkami owocowymi wzdłuż wąskich uliczek z dojrzewającymi mandarynkami i cytrynami. Petroupolis to 60-tysięczne miasteczko pod Atenami. Jego położenie umożliwiało dogodne zwiedzenie stolicy z jej głównymi atrakcjami: wzgórza Akropol z Partenonem, Erechtejonem, Muzeum Akropolu, dzielnicy turystycznej – Plaki i słynnego placu Monastiraki z ruinami Biblioteki Hadriana i starożytnej Agory. Widoki zapierały dech w piersiach! Szczególna atmosfera tych miejsc skłaniała do zadumy i refleksji.
Podczas zajęć w szkole odbyliśmy pierwszą lekcję języka greckiego: Kalimera, ti kamis? Kala ime efharisto. (Dzień dobry, jak się masz? Dobrze dziękuję).
Przed uczniami postawiono zadanie przygotowania prezentacji multimedialnej o mieście. Z pomocą przyszli ich rówieśnicy z greckiego liceum, którzy oprowadzili swoich gości po okolicy. W każdej grupie były osoby ze wszystkich krajów partnerskich: Bułgarii, Słowenii, Rumunii, Włoch, Grecji i Polski; zatem uczniowie mieli okazję do szlifowania swoich umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.
Podczas gdy uczniowie intensywnie pracowali z aparatem, kamerą i komputerem, nauczyciele uzgadniali realizację kolejnych zadań projektowych i planowali wyjazdy zagraniczne, opracowali strategię działań na Twinspace.
Czwartek był bardzo deszczowy i wietrzny. Zwiedzanie stanowiska archeologicznego Eleusis w strugach deszczu odbyło się bardzo szybko, a w drodze do szkoły obejrzeliśmy Klasztor Dafni z jego złotymi bizantyjskimi mozaikami, arcydziełami średniowiecza.
Pożegnalna kolacja z tradycyjnymi tańcami greckimi do muzyki na żywo była ekscytującym dopełnieniem tej wspaniałej przygody. Taniec ten wyzwala wiele pozytywnej energii i sprawia wiele radości.
Podsumowaniem mobilności było przedstawienie prezentacji o mieście gospodarzy Petroupolis. Spośród pięciu grup składających się z uczniów wszystkich szkół partnerskich wygrała grupa V.
 Ale tak naprawdę wygranymi byli wszyscy, i uczniowie i nauczyciele, którzy mieli okazję, by lepiej się poznać, zobaczyć ciekawe miejsca, poznać zwyczaje i zachowanie ludzi w innym zakątku Europy. Dało to wszystkim uczestnikom możliwość otwarcia się na nowe doświadczenia, spojrzenia na siebie i swój kraj z innej perspektywy, z jednej strony docenienia naszego polskiego dziedzictwa i potrzeby dbania i polepszania tego, co tu i teraz, a z drugiej poszanowania kultury innych.
Uczniowie bardzo wysoko ocenili swój udział w mobilności, rozwinęli umiejętności językowe, otwartość na podróże i poznawanie nowych miejsc. Dla niektórych była to pierwsza podróż samolotem, ale ten niepokój szybko zniknął i zamienił się w zachwyt nad pięknymi widokami znad chmur. Komentarze uczniów potwierdzają wartość jaką niesie za sobą udział w takich projektach: "mogłam doświadczyć niesamowitych rzeczy", "jestem wdzięczna [swojej greckiej przyjaciółce]", "zacieśnienie dobrego kontaktu z nauczycielami i pozostałymi uczestnikami wycieczki", "mam ogromną nadzieję, że ponownie odwiedzę słoneczną Grecję".
Grekom możemy pozazdrościć ich tradycyjnego tańca ludowego, tańczonego przez młodych i starszych, którego mieliśmy okazję się pouczyć.
Tu na miejscu poćwiczymy wkrótce oberka!
Koordynatorami projektu uczestniczącymi w wyjeździe byli nauczyciele: Marzena Janowska, Karolina Maj, Marta Łabęcka i Katarzyna Berus.

 

 

 

Facebook Sienkiewicza

Współpraca z UMCS

Ile osób goscimy?

Odwiedza nas 4 gości oraz 0 użytkowników.