|
ZASADY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA Z CHEMII |
Przedmiotowy System Oceniania z chemii w I Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Henryka Sienkiewicza w Szydłowcu uwzględnia główne ramy i systemy wartości określone w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania. Obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw uczniów.
- Ogólne zasady:
- 1.Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie są zapoznawani z Przedmiotowym Systemem Oceniania (PSO) oraz wymaganiami na poszczególne oceny.
- 2.Wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców lub prawnych opiekunów.
- 3.Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt i robić notatki.
- 4.Każdą sprawdzoną i ocenioną pracę kontrolną uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
- 5.Rodzice otrzymują pracę ucznia do wglądu po zgłoszeniu się do nauczyciela przedmiotu.
- 6.Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
- Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, formy zaliczania sprawdzianu, poprawy oceny:
- 1.Podczas zajęć z chemii przewiduje się następujące formy weryfikacji wiadomości i umiejętności, z których uczeń może otrzymać oceny cząstkowe:
- - sprawdziany podsumowujące dany dział materiału nauczania,
- - kartkówki,
- - odpowiedzi ustne.
- 2.Oceny cząstkowe uczeń może otrzymać również za:
- pisemną pracę domową,
- wygłoszenie referatu lub przedstawienie prezentacji multimedialnej,
- przeprowadzenie i omówienie doświadczenia,
- aktywność na zajęciach lekcyjnych. - 3.Każdy uczeń otrzymuje w ciągu semestru minimum 2 oceny cząsteczkowe przy jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo, minimum 3 oceny cząsteczkowe przy 2 godzinach lekcyjnych tygodniowo.
- 4.Drobne samodzielne prace wykonane na lekcji nagradzane są plusami.
- 5.Sprawdziany pisemne przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
- 6.Oceny cząstkowe ze sprawdzianów działowych są wpisywane do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym.
- 7.Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, łącznie z pracą domową, nie muszą być wcześniej zapowiadane.
- 8.Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji (łącznie z pracą domową), a w przypadku lekcji powtórzeniowych - z całego działu.
- 9.Przed przeprowadzeniem nowegonauczyciel jest zobowiązany oddać sprawdzian poprzedni.
- 10.Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe nie podlegają przełożeniu na inny termin.
- 11.Niewykonanie pracy domowej skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- 12.Jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie i nieobecność została usprawiedliwiona to przewiduje się następujące formy jego zaliczania:
- a) w przypadku kilkudniowej nieobecności uczeń ma obowiązek zaliczyć sprawdzian w okresie dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
- b) w przypadku nieobecności jednodniowej uczeń ma obowiązek zaliczyć sprawdzian na najbliższych zajęciach lekcyjnych lub w terminie wskazanym przez nauczyciela,
- c) w przypadku bardzo długiej nieobecności związanej z wyjątkowymi okolicznościami (np. pobyt w szpitalu) forma i termin zaliczania sprawdzianu zastaje ustalona przez nauczyciela indywidualnie,
- d) w przypadku, gdy uczeń był nieobecny na sprawdzianie i nie przystąpi do niego w terminie dodatkowym, nauczyciel może obniżyć ocenę śródroczną lub roczną.
- 13.Uczeń nie jest oceniany na pierwszych zajęciach po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
- 14.Uczniowie, którzy maja nieusprawiedliwioną nieobecność na sprawdzianie lub kartkówce otrzymują ocenę niedostateczną.
- 15.Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy sprawdzianu pisemnego (jeśli w pierwszym terminie otrzymał ocenę niższą od oceny dostatecznej).
- 16.Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy sprawdzianu. Przewidziana poprawa odbywa się po zajęciach lekcyjnych. (w wyjątkowych przypadkach poprawa może się odbyć na zajęciach).
- 17.Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio ze sprawdzianu wpisuje się ocenę poprawioną. Obydwie oceny będą wliczane do średniej ważonej, przy czym ocena uzyskana z poprawy sprawdzianu jest liczona z wagą o 0,5 mniejszą od wagi sprawdzianu napisanego w pierwszym terminie.
- 18.Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące zakres wiadomości z trzech jednostek tematycznych oraz oceny z materiału bieżącego nie podlegają poprawie.
- 19.W przypadku nieobecności nauczyciela lub w przypadku usprawiedliwionej nieobecności klasy w dniu zapowiedzianego sprawdzianu, będzie on przeprowadzony na najbliższej lekcji chemii.
- 20.W przypadku sprawdzianów pisemnych i kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
- 100% - 91% - ocena bardzo dobra
- 90% - 75% - ocena dobra
- 74% - 55% - ocena dostateczna
- 54% - 35% - ocena dopuszczająca
- 33% - 0% - ocena niedostateczna
- 21.Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 100% punktów i rozwiąże zadanie dodatkowe.
- Wystawienie oceny śródrocznej i rocznej:
- 1.Podstawą ustalenia oceny śródrocznej i oceny rocznej jest obliczenie średniej ważonej ocen cząstkowych według następujących zasad:
- - oceny ze sprawdzianów działowych mają wagę 1,5, pozostałe mają wagę 1,0, a odpowiedzi ustne, kartkówki oraz inne formy aktywności mają wagę 0,5.
- Wartość średniej ważonej (W):
- (suma ocen wagi 0,5) 0,5 + (suma ocen wagi 1) + (suma ocen wagi 1,5) 1,5 /
- (liczba ocen wagi 0,5) 0,5 + (liczba ocen wagi 1) + (liczba ocen wagi1,5) 1,5
- Wartość W należy zaokrąglić do jednego miejsca po przecinku zgodnie z regułami zaokrąglania.
- Po obliczeniu wartościWzostaje ustalona ocena końcowa:
- WARTOŚĆW OCENA
- - 1,5 NIEDOSTATECZNY
- 1,6 - 2,5 DOPUSZCZAJĄCY
2,6 - 3,5 DOSTATECZNY
3,6 - 4,5 DOBRY
4,6 BARDZO DOBRY
- 2.Przy wystawianiu oceny rocznej średnią ważoną W oblicza się z ocen cząstkowych uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego.
- 3.Uczeń, który opuścił więcej niż 50% godzin lekcyjnych może nie zostać sklasyfikowany, może być przeprowadzony dlaegzamin klasyfikacyjny.
- 4.Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną śródroczną powinien ją poprawić w terminie ustalonym przez nauczyciela.
- 5.Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
- 6.Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnił wszystkie podane poniżej warunki:
- spełnił wymagania odpowiadające stopniowi bardzo dobremu,
- opanował treści ponadprogramowe w stopniu umożliwiającym rozwiązywanie zadań problemowych,
- brał udział z sukcesami w konkursach i Olimpiadzie Chemicznej (Za sukces w konkursie uważa się co najmniej zakwalifikowanie się uczniafinału,a w olimpiadziezakwalifikowanie się ucznia do następnego etapu.) - 7.Uczeń, który w klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ważoną równą odpowiednio: 1,5; 2,5; 3,5; 4,5; 5,5 może napisać dodatkowybadający jego wiadomości i umiejętności na ocenę wyższą niż przewidywana. Uczeń otrzymuje ocenę wyższą, gdy wykaże się opanowaniem wiedzy badanej na sprawdzianie w co najmniej 50%.