• Nasza szkoła

  • Historia

  • Ślubowanie 2023

  • Wycieczki

  • Społeczeństwo "Sienkiewicza" 2023

 

Zaloguj / Wyloguj

3410599
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
Poprzedni tydzień
Ten miesiąc
Poprzedni miesiąc
Wszystkie dni
652
1762
6999
2952822
27341
13605
3410599

Your IP: 216.73.216.31
2025-08-21 17:53

 

images  ZASADY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA Z CHEMII 

Przedmiotowy System Oceniania z chemii w I Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Henryka Sienkiewicza w Szydłowcu uwzględnia główne ramy i systemy wartości określone w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania. Obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw uczniów.

Ogólne zasady:
1.Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie są zapoznawani z Przedmiotowym Systemem Oceniania (PSO) oraz wymaganiami na poszczególne oceny.
2.Wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców lub prawnych opiekunów.
3.Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt i robić notatki.
4.Każdą sprawdzoną i ocenioną pracę kontrolną uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
5.Rodzice otrzymują pracę ucznia do wglądu po zgłoszeniu się do nauczyciela przedmiotu.
6.Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, formy zaliczania sprawdzianu, poprawy oceny:
1.Podczas zajęć z chemii przewiduje się następujące formy weryfikacji wiadomości i umiejętności, z których uczeń może otrzymać oceny cząstkowe:     
     -  sprawdziany podsumowujące dany dział materiału nauczania,     
     -  kartkówki,     
     -  odpowiedzi ustne.
2.Oceny cząstkowe uczeń może otrzymać również za:
     -  pisemną pracę domową,
     -  wygłoszenie referatu lub przedstawienie prezentacji multimedialnej,
     -  przeprowadzenie i omówienie doświadczenia,
     -  aktywność na zajęciach lekcyjnych.
3.Każdy uczeń otrzymuje w ciągu semestru minimum 2 oceny cząsteczkowe przy jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo, minimum 3 oceny cząsteczkowe przy 2 godzinach lekcyjnych tygodniowo.
4.Drobne samodzielne prace wykonane na lekcji nagradzane są plusami.
5.Sprawdziany pisemne przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
6.Oceny cząstkowe ze sprawdzianów działowych są wpisywane do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym.
7.Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, łącznie z pracą domową, nie muszą być wcześniej zapowiadane.
8.Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji (łącznie z pracą domową), a w przypadku lekcji powtórzeniowych - z całego działu.
9.Przed przeprowadzeniem nowegonauczyciel jest zobowiązany oddać sprawdzian poprzedni.
10.Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe nie podlegają przełożeniu na inny termin.
11.Niewykonanie pracy domowej skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
12.Jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie i nieobecność została usprawiedliwiona to przewiduje się następujące formy jego zaliczania:
     a) w przypadku kilkudniowej nieobecności uczeń ma obowiązek zaliczyć sprawdzian w okresie dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
     b) w przypadku nieobecności jednodniowej uczeń ma obowiązek zaliczyć sprawdzian na najbliższych zajęciach lekcyjnych lub w terminie wskazanym przez nauczyciela,
     c) w przypadku bardzo długiej nieobecności związanej z wyjątkowymi okolicznościami (np. pobyt w szpitalu) forma i termin zaliczania sprawdzianu zastaje ustalona przez nauczyciela indywidualnie,
     d) w przypadku, gdy uczeń był nieobecny na sprawdzianie i nie przystąpi do niego w terminie dodatkowym, nauczyciel może obniżyć ocenę śródroczną lub roczną.
13.Uczeń nie jest oceniany na pierwszych zajęciach po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
14.Uczniowie, którzy maja nieusprawiedliwioną nieobecność na sprawdzianie lub kartkówce otrzymują ocenę niedostateczną.
15.Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy sprawdzianu pisemnego (jeśli w pierwszym terminie otrzymał ocenę niższą od oceny dostatecznej).
16.Dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy sprawdzianu. Przewidziana poprawa odbywa się po zajęciach lekcyjnych. (w wyjątkowych przypadkach poprawa może się odbyć na zajęciach).
17.Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio ze sprawdzianu wpisuje się ocenę poprawioną. Obydwie oceny będą wliczane do średniej ważonej, przy czym ocena uzyskana z poprawy sprawdzianu jest liczona z wagą o 0,5 mniejszą od wagi sprawdzianu napisanego w pierwszym terminie.
18.Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące zakres wiadomości z trzech jednostek tematycznych oraz oceny z materiału bieżącego nie podlegają poprawie.
19.W przypadku nieobecności nauczyciela lub w przypadku usprawiedliwionej nieobecności klasy w dniu zapowiedzianego sprawdzianu, będzie on przeprowadzony na najbliższej lekcji chemii.
20.W przypadku sprawdzianów pisemnych i kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
100% - 91%        - ocena bardzo dobra
90% - 75%          - ocena dobra
74% - 55%          - ocena dostateczna
54% - 35%          - ocena dopuszczająca
33% - 0%            - ocena niedostateczna
21.Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 100% punktów i rozwiąże zadanie dodatkowe.
Wystawienie oceny śródrocznej i rocznej:
1.Podstawą ustalenia oceny śródrocznej i oceny rocznej jest obliczenie średniej ważonej ocen cząstkowych według następujących zasad:
- oceny ze sprawdzianów działowych mają wagę 1,5, pozostałe mają wagę 1,0, a odpowiedzi ustne, kartkówki oraz inne formy aktywności mają wagę 0,5.
Wartość średniej ważonej (W):
(suma ocen wagi 0,5) 0,5 + (suma ocen wagi 1) + (suma ocen wagi 1,5) 1,5 /
 (liczba ocen wagi 0,5) 0,5 + (liczba ocen wagi 1)  + (liczba ocen wagi1,5) 1,5
Wartość W należy zaokrąglić do jednego miejsca po przecinku zgodnie z regułami zaokrąglania.
Po obliczeniu wartościWzostaje ustalona ocena końcowa:
WARTOŚĆW                                          OCENA
      - 1,5                                               NIEDOSTATECZNY
1,6 - 2,5                                              DOPUSZCZAJĄCY
2,6 - 3,5                                              DOSTATECZNY
3,6 - 4,5                                              DOBRY
         4,6                                              BARDZO DOBRY
2.Przy wystawianiu oceny rocznej średnią ważoną W oblicza się z ocen cząstkowych uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego.
3.Uczeń, który opuścił więcej niż 50% godzin lekcyjnych może nie zostać sklasyfikowany, może być przeprowadzony dlaegzamin klasyfikacyjny.
4.Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną śródroczną powinien ją poprawić w terminie ustalonym przez nauczyciela.
5.Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
6.Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnił wszystkie podane poniżej warunki:
     - spełnił wymagania odpowiadające stopniowi bardzo dobremu,
     - opanował treści ponadprogramowe w stopniu umożliwiającym rozwiązywanie zadań problemowych,
     - brał udział z sukcesami w konkursach i Olimpiadzie Chemicznej
(Za sukces w konkursie uważa się co najmniej zakwalifikowanie się   uczniafinału,a w olimpiadziezakwalifikowanie się ucznia do następnego etapu.)
7.Uczeń, który w klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ważoną równą odpowiednio: 1,5; 2,5; 3,5; 4,5; 5,5 może napisać dodatkowybadający jego wiadomości i umiejętności na ocenę wyższą niż przewidywana. Uczeń otrzymuje ocenę wyższą, gdy wykaże się opanowaniem wiedzy badanej na sprawdzianie w co najmniej 50%.